Museumtip: LAM Lisse


Gisteren mocht ik het (niet officieel geopende) LAM museum in Lisse testen en het was een geweldige ervaring. Dit museum toont de collectie van "de familie van de Dirk van den Broek-supermarkten" en test een geheel nieuwe strategie om het publiek te betrekken bij de kunst. Als cultuur/publiekshistoricus vind ik dat natuurlijk waanzinnig interessant. De museumcollectie bestaat uit voedsel- en consumptiegerelateerde kunst, maar het museum wil vooral dat je de kunst op een andere manier observeert: omdat er nergens naambordjes te zien zijn word je gedwongen om met je ogen - in plaats van met je brein - te kijken: om de kunst daadwerkelijk te ervaren. Dat was voor mij als kunstnerd even wennen, maar ik zie absoluut de toegevoegde waarde van deze aanpak. Mocht je toch graag iets meer houvast hebben tijdens je bezoek dan kun je ook de speciale web-app gebruiken als begeleiding. Ze proberen ook om te voorkomen dat de bezoekers overgestimuleerd (en moe) het pand verlaten. Kijk goed om je heen, maar bekijk vooral niet ร lles. Hieronder zal ik een paar van mijn hoogtepunten laten zien.

Het werk 'Food Chain Project' van Itamar Gilboa is in feite een pop-up supermarkt waarin de kunstenaar alles visualiseerde wat hij in een jaar had gegeten! Best confronterend haha

Ik wilde al zo lang een keer een Do-Ho Suh in het echt zien en gisteren kwam die dag eindelijk! ๐Ÿ™‚ Deze Koreaanse kunstenaar maakt prachtige doorschijnende werken uit stof en ijzerdraden. Hij maakte in Brooklyn bijvoorbeeld ook zijn eigen appartement na op deze manier. Dit (3D) werk is toch spectaculair? (ps in Museum Voorlinden opent in mei 2019 een Do-Ho Suh-tentoonstelling)

Ik zag onlangs ook het 'broertje' van dit sla-wandwerk van de kunstenaar Stefan Grossnl op de Affordable Art Fair ๐Ÿ˜‰ Het werk is zo ongelooflijk levensecht, inclusief een paar dauwdruppels!

Ik spotte in het museum ook dit onwaarschijnlijk realistische en kwetsbare werk van Ron Mueck. Het  werk is kleiner dan levensecht, omdat de kunstenaar vindt dat we al genoeg echte levensgrote mensen zien!

Dit is het dynamische werk 'Weather Balloon in a Shopping Cart' door Joel Morrison

Populaire posts